سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  بازدید امروز: 13  بازدید دیروز: 8   کل بازدیدها: 71337
 
سکوت بامداد
 
مرتضی کیوان
نویسنده: مرتضی حیدرزاده(شنبه 89/5/23 ساعت 1:23 عصر)

داشتم روی شعر های ابتهاج کار می کردم . تا اینکه دوباره از کنار اسم مرتضی کیوان رد شدم . کسی که در زمان بودن اش بسیاری از شاعران در وصف و ستایش او بسیار نوشته اند. مرتضی کیوان در 33 سالگی و زمانیکه تنها 2 ماه از ازدواجش با پوران سلطانی همسر محبوبش می گذشت تیرباران شد.

مرتضی و دوستانش را در مسگر آباد بطور نامنظم دفن کردند و وقتی ابتهاج باخبر شد که مسگر آباد به پارکی تبدیل خواهد شد برآشفت . نظرتان چیست ؟؟ درباره این واگویه عاشقانه میهن پرستی ؟؟

ساحت گور تو سروستان شد / ای عزیز دل من تو کدامین سروی ؟؟

اندوه بیکران سایه را درک می کنید ؟؟

به قول شاملو که معتقد بود (( هست )) مردم ما حافظه تاریخی ندارند . کاش کمی تامل می کردیم که تاوان این همه شهید در راه میهن برای چیست ؟؟ غیر از آزادی ؟؟؟

بگذریم نمی خواهم الان بحث را به شاخه های سیاسی بکشانم که دیگر یارای این همه دروغ و لاف نیستم و نمی خواهم که ببینم .

مرتضی کیوان بهانه بود تا یاد کنم از آزادی و چند قطعه کوتاه از شاملو و ابتهاج.

حالا قسمتی از شعر شاملو را با هم مرور کنیم :

نه بخاطر حماسه
به خاطر سایه بام کوچکش
به خاطر ترانه ای کوچک تر از دست های تو
نه بخاطر دریا
به خاطر یک برگ
به خاطر یک قطره
روشن تر از چشمهای تو
نه بخاطر دیوارها
بخاطر یک چپر
نه بخاطر همه انسانها
بخاطر نوزاد دشمنش شاید
نه بخاطر دنیا
به خاطر خانه تو
به خاطر یقین کوچکت
که انسان دنیائیست

نه بخاطر شاهراه های دوردست
بخاطر ناودان، هنگامی که می بارد
بخاطر کندوها و زنبورهای کوچک
بخاطر جار بلند ابر در آسمان بزرگ
بخاطر تو
بخاطر هر چیز کوچک و هر چیز پاک به خاک افتادند

به یاد آر
عموهایت را می گویم  ،
از مرتضی سخن می گویم .

راستی سه شنبه در انجمن شاعران نیک سرشت خمام قرار براین است درباره ابتهاج . شعر و اندیشه اش کمی حرف بزنم . فرصت شد بیایید در کنار هم باشیم.



نظرات دیگران ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
برای کسی
این روزها .. ..
محرم
نیامدی
باران
باران بهانه نمی خواهد
حرف
بهار آمد بهار من نیامد
نوبرانه برای پاییز
خواب
غروب
دلتنگی
زمستان
[عناوین آرشیوشده]

|  RSS  |
| خانه |
| شناسنامه |
| پست الکترونیک |
| مدیریت وبلاگ من |

|| پیوندهای روانه ||
معماری [26]
فواد [18]
فرهنگ گیلان [10]
رضا نیکوکار [15]
شیون فومنی [103]
گل آقا [45]
فرهاد مهراد [57]
آنات [12]
فروغ فرخزاد [54]
احمد شاملو [71]
صادق هدایت [48]
موسیقی و شعر [167]
فریدون فروغی [59]
سهراب سپهری [28]
سید علی صالحی [37]
[آرشیو(16)]


|| فهرست موضوعی یادداشت ها ||
روزهای من ، دروغ .
|| مطالب بایگانی شده ||
آرشیو

|| اشتراک در خبرنامه ||
  || درباره من ||
سکوت بامداد
مرتضی حیدرزاده

|| لوگوی وبلاگ من ||
سکوت بامداد

|| لینک دوستان من ||
سایت تخصصی شعر کوتاه

|| اوقات شرعی ||


|| آهنگ وبلاگ من ||